söndag 24 maj 2009

Jag vill vinna!

Idag spelade jag kort med min bror, närmare bestämt tvåmannavist. För den som inte är bekant med spelet tar man stick och i början skall man bestämma om man får sticket genom att lägga detlägsta eller högsta kortet, med andra ord väljer man pass eller spel. Min bror sa istället ”Jag vill vinna”. Det han egentligen menade var, jag vill spela och om man lägger det högsta kortet vinner man spelet, men han sa fel.

Tänk om livet var så enkelt. Att säga, jag vill vinna, och så gör man det. Just nu är det mycket prat om plugg och framtid, i alla fall i min umgängeskrets; vad man ska läsa, om man inte ska läsa, vilken stad man ska läsa i, vad det finns för möjligheter sen, om det finns några möjligheter sen, om man kommer få studieskulder hela livet och om man egentligen kommer att lyckas med det man vill. Jag hörde om en föreläsning en gång där en chefredaktör fick frågan om hur hon hade nått dit hon ville. Svaret löd ”Jag bestämde mig för vad jag ville göra – och sen blev jag bäst på det”. Rätt och slätt.

Det ligger något i det, många av oss är lite fega eller tveksamma. Se vad du vill ha och sen ta mod till dig och ta för dig! Med det menar jag inte att man ska läsa två heltidsprogram samtidigt, ha fem extra jobb eller på andra håll ha alldeles för många bollar i luften. Visst, lär du dig allt blir du attraktiv, men man måste leva med. Med att ta för sig menar jag istället att man skall ta de tillfällen som ges, skapa ett tillfälle själv och ta det, lägga ner sin själ i projektet och ta hjälp av dem man kan. Visst, man kommer antagligen att vara lite pain in the ass ett tag, men om det handlar om din framtid, so what? Som kungen brukar säga ”Det kommer inga stekta sparvar flygande till munnen”. Det gör det oftast inte. Det hjälper inte att sitta och tycka synd om sig själv för till stor del är det faktiskt du som bygger din egen lycka – och det är du som har möjlighet att göra det. Så bestäm dig, jag vill vinna, och sen go and get them tiger ;)



För övrigt förlorade han spelet. Men så är det, you loose some and win some, och det som inte knäcker dig gör dig starkare! So, do it!


Inga kommentarer: