onsdag 20 maj 2009

Schweiz

För tillfället befinner jag mig i Schweiz. Ni vet det lilla landet mitt i Europa…

- Men kommer inte du från Schweiz?
- Nej, Sverige.
- Just det, det är ni som har alla bergen.
- Nej, eller lite har vi väl, men du tänker nog på Schweiz.
- Jaha, men det är ni som gör så god choklad?
- Nej.
- …det är ni som är så rika…
- Nej…
- Men ni har väl inga hav i alla fall?
- Joo, allt det du säger är Schweiz. Men vi har IKEA….och ABBA förstås… You know ABBA; Voulez-vous….a-ha!

Men nu är jag faktiskt i Schweiz, dels för att förvirra, men också för att hälsa på min bror som pluggar här. Jag är bara och hälsar på i några dagar, men man hinner ändå få ett litet intryck av landet. Förutom att de är förvirrande att de pratar tyska (eller de pratar ju inte bara tyska, det är schweizer-tyska, samt att en del pratar italienska och en del franska) och jag är van vid att förstå alla omkring mig när jag har rest, verkar det vara ett trevligt land. Husen är helt underbara, fullt av små dockhus och gammaldags residens. Jag har fantiserat ihop några historier om kvinnorna som bodde där i långklänningar för några hundra år sedan och hade friare och rosenträdgårdar och underhöll sig med att gå på baler…

Naturen här är också vacker, speciellt nu antar jag eftersom allt är klargrönt och blommorna blommar, igår var vi uppe på ett berg med helt fantastisk utsikt över de snöklädda bergen, klarblå sjöarna och allt grönt.
Maten däremot, bortsett från chokladen, vinet och ölen, är jag lite mer tveksam till. De har visserligen grovt bröd och sådant, till skillnad från ett av sina grannländer där det mest äts crossaint, vilket är mycket positivt. Igår skulle vi dock äta något typiskt schweiziskt; ostfondue. Alltså, man får in potatis (kartoffel, många tyska ord är ju hysteriskt roliga… ), bröd och en gryta med ost. Sen doppar man. Det blir mycket ost kan jag säga… Annars är det mycket korv, typ bratwurst, vilket kanske inte heller står högst på min favorit-mat-lista.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge brukar man säga, och det stämmer nog. Imorgon skall vi nämligen till Lindths chokladfabrik… kan hända att det kommer ett inlägg för att prisa detta senare…

Auf Widersehen!

Inga kommentarer: