tisdag 26 maj 2009

Kaffe och Vin

Lasternas summa sägs vara en sak som är konstant
O jag borde, skulle, kunna lägga av men jag trillar dit ibland...


Så kanske det är. En sak är i alla fall säker – alla har vi laster. Choklad. Vin. Kaffe. Cigg. Ciggarer. Te. Spel (oavsett om det är Texas Hold’em eller Mahjong…). Jobb. Motion. You name it.

Har inte varit så förtjust i kaffe tidigare, men jag hade ett långt uppehåll nu när jg var ute och reste. För det är faktiskt onödiga pengar. Sen började jag jobba på ett ställe där jag kunde göra kaffe, oh shit, vilken kick det är! Man blir oerhört effektiv och oerhört glad. Skall vi vara ärliga är ju dock inte hemmagjort kaffe det godaste man kan dricka. Med det menar jag inte att det inte slinker ner, till och med pulverkaffe eller instant-coffee kan vara gott ibland. Inget slår dock, eller kan ens mäta sig med riktigt kaffe. Café Cappuccino med skummad mjölk. Mmm. Där har vi en last. Det helt underbara är dock att man kan köpa sådana maskiner för hemma bruk, som har kapacitet att göra en eller två koppar och med en mjölkskummare/värmare. Helt underbart! Men kostar det så smakar det, cirka 7000. Ska starta ett kaffe-konto…

Något annat jag också läste för ett tag sen, strax efter att jag lärt mig dricka rött vin. Som för övrigt helt konkurrerat ut vit vinet. Var att det är nyttigt! Likaså choklad. Happy days! Det här läste jag i en Australiensk Cosmopolitan (May 2009) ”Dark chocolate, cocoa and red wine have been proven to have a compound – resveratrol- which could make people live up to 20 percent longer”. Plus att jag har hört det på massa andra ställen. Vilket är bra eftersom de under den tiden jag var i Australien kom på att det inte var bra att äta för mycket salt…hallå…

För när det kommer till saker som dödar mig är jag en riktig gottegris
När socialstyrelsen rekommenderar att jag borde ta det lugnt
Sitter jag där och tänder en ny och ser till att mitt glas är fullt

Inga kommentarer: