måndag 25 maj 2009

Med eller Emot

Om två veckor är det val för EU-parlamentet. Sist var det 40 % av den svenska befolkningen som röstade. Det är ganska lågt. Jag älskar att vi lever i en demokrati och tror att jag delar den åsikten med många av mina landsmän och kvinnor. Det innebär att vi har rättigheten att rösta. Det innebär också, nästintill, att vi har en skyldighet att rösta.

Jag vet, det är inte så himla kul att sätta sig in i det, det är mycket text och det är ibland svårt att förstå vad de egentligen menar och att se skillnaderna mellan vissa partier. Därför har många som jag pratat med bestämt sig för att inte rösta. Jag är inte heller helt säker på vad jag ska rösta på, men jag kommer att rösta. För jag tror att det kommer att gå bra för oss med de flesta av partierna. Däremot vill jag inte att Sverige Demokraterna skall få en plats, eftersom jag inte alls sympatiserar med dem. Därför tycker jag att om du inte vet vad du vill rösta på, rösta istället emot något annat. Rösta blankt, på vilken färg du tycker är finast, vem du tycker verkar trevligast, men snälla rösta och utnyttja din rättighet och gör skillnad!

Inga kommentarer: