torsdag 17 december 2009

Ägglikörspralinen ska bort!

En följd av att flytta är ju att man byter dagstidning. Beror visserligen på hur långt man flyttar, men jag har fått byta Borås Tidning och Göteborgs Posten mot Sydsvenskan. Jag har åsikter om BT. Jag har åsikter om Sydsvenskan. Både som skulle kunna ta en sida var (till exempel att man har ett uppslag respektive en sida om världen, men i BT:s fall sidor varenda litet samhälle runtom Borås och hur en katt sprang vilse, och i Sydsvenskan fall har man istället ett helt uppslag om något ”personligt” (ofta ganska ointressant, typ att en kvinna har ett ovanligt namn)) Nu blev det lite ändå, men hur som helst!


Det har en tid varit en debatt om Aladdin asken, närmare bestämt vilken chokladbit som skall försvinna. Det blev ägglikör (bra är min åsikt). Men till Sydsvenskan debattdel inkom denna artikel (märk att det inte var till barnens/ungdomarnas debattsida utan närmast politiska texter osv.):


”Ingen har frågat mig!

Vem har de frågat? Jag känner mig inte

tillfrågad och tycker det är tortyr

att ägglikörspralinen har

upphört att tillverkas.”


Det är ju inte precis så att de har ringt runt och frågat. Det var den mest disskuterade artikeln på nätupplagan av tidning, mer disskuterad än bland annat klimatmötet i köpenhamn. Tänk vilken stor del av våra jultraditioner som ändå innehåller Aladdin-asken...

Inga kommentarer: