fredag 11 december 2009

Julstämning

Nu så här en vecka innan jul börjar julstämningen lägga sig, snön har fallit och täcker marken, pepparkakor är bakta, de flesta presenter inhandlade, i fönstret hänger en apelsin med nejlikor och i köket doftar det av glögg, skinka och lussekatter. Ur högtalarna spelas den bästa julmusiken och man är med dem man älskar...


Nej, nej, nej. Jag har två tentor nästa vecka. I mitt rum finns det fyra julgranskulor i fönstret, lila men ändå. Jag har inte köpt en enda julklapp och kommer antagligen inte hinna köpa någon förrens eftermiddagen den artonde. Idag har jag suttit åtta till tolv och pluggat i skolan och sen ett till sju hemma (med lite pauser). Jag hade faktiskt lite julstämning när jag och Nicklas bakade pepparkakor, när jag och Jonatan drack glögg, när jag drack glögg med klassen och när vi var på marknad i Arhus. Men den är borta nu. Vill man döda sin julkänsla kan man läsa boken ”Linjär Algebra”, beräkna generaliserande integraler, bestämma avstånd mellan plan och linjer, eller utveckla sinus-funktionen enligt Maclaurinspolynom, eller.... För en stund sen värmde jag dock glögg, satte på julmusik och svarade på instuderingsfrågor. Och låtsades helt enkelt att det var mysigt. Men jag saknar den bra julskivan, ni vet den röda med en gul ängel på, typ Absolute Christmas (mer specifikt den röda av dem, för den gula är inte bra...), hittar nämligen inte så mycket bra på Spotify. (I övrigt all credd till Spotify). Och det var inte mysigt.


Men jag klagar. Det är en vecka kvar sen kommer jag vara hemma i en månad och träffa all hemma och göra en massa kul. En vecka. Men ibland är det skönt att klaga. Det är förresten kallt i mitt rum...




Inga kommentarer: