fredag 5 juni 2009

Cash, aina, juggar och k

Ni vet hur det är när man läser en bok som man inte alls vill läsa; man somnar på varannan sida och tänker på helt andra saker än vad man läser. Oftast någon bok av exempelvis en proletär författare som ens svenska lärare sagt att man måste läsa (typ Rid i natt...). Sen finns det böcker som man inte kan lägga ifrån sig och som man tänker på hela tiden - även när man inte läser. Jag vaknade härom natten och hade drömt om att aina skulle komma. Efter dem kom juggarna, så jag var tvungen att sticka. När jag kvicknade till undrade jag vad sjutton jag drömde om.

Jag insåg sen att hela min hjärna var infiltrerad av boken Snabba Cash (Jens Lapidus). Jag kunde inte lägga ifrån mig den, jag låg vaken halva nätterna och läste och var grymt fascinerad.
Boken handlar om Stockholms undre värld, jätteintressant, samtidigt som det är lite glammigt när de går ut på Stureplan, samtidigt om det på nästa sida är väldigt grovt och man får en väldigt detaljerad beskrivning av hur en misshandel går till. Även om personerna i boken är fiktiva så känns det som om det verkligen stämmer - att det skulle kunna gå till så. Jag hörde även att man kunde luska ut vilka riktiga personer som symboliseras av de fiktiva personligheterna, om man har lite koll på människorna som rör sig på Stureplan. Lite läskigt är det också förstås när man inser vad folk med pengar och makt kan göra och hur de behandlar andra människor, till exempel när de är på ett enormt sexparty där mäktiga män i 50-60 årsåldern köper sex av tjejer i 20-årsåldern. Sen kan man syssla med vilka smutsiga affärer som helst, men när de kommer ut i ljuset lämnar man skeppet fortast möjligt för att inte få skit. Även om de snortar kokain varje helg ser de ner på dem som säljer. Hur skulle du annars få det? Men egentligen, vad gör man inte för pengar...

Nu är det sommar och alla läser – så läs den! Även om du inte tycker om att läsa i vanliga fall, kommer du antagligen att tycka om denna, det är typ som en actionfilm. Enjoy.

Inga kommentarer: