söndag 7 juni 2009

Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart

Den svenska sommaren, som borde vara här vid det här laget, lyser med sin frånvaro. Igår, tidigt på Nationaldagen, när jag körde hem började displayen som visade graderna att blinka i bilen och tuta. Det var varning för frost och halka, temperaturen var nämligen nere på ynka 4 grader. Och det skall vara sommar. Herre min Gud, vad hände med att studentveckan alltid är fantastisk, är förra helgens värme det enda vi får?

Jag har dock hittat ett litet knep för att få fram sommarkänslan. Jag har börjat lyssna på Bossa nova, typ Girl from Ipanema (lyssna på versionen med Astrud Gilberto och Stan Getz, wonderful!). Det är grymt go musik, man blir lugn och harmonisk. Sen tog jag och min kusin steget lite längre när vi rockade i bilen och lyssnade på karnevalssamba. Hur bra som helst och jag kände hur solen värmde min hud, hur klara färger virvlade och hur människor dansade. Det var sommar helt enkelt, kanske inte svensk sommar (då kan du köpa Marabous Mjölchoklad med jordgubb), men definitivt härligt. Sen bor vi ju i Sverige och kan inte ha så höga krav, så sätt på samban, slut ögonen och dansa. Eller lägg dig ner, förslagsvis i en hängmatta (med en fliströja i dagsläget) sätt på Stan Getz och dröm dig bort till sommaren…

Inga kommentarer: