lördag 6 juni 2009

Tingsek 090605

Tingsek är grymt bra, så mycket annat kan man inte tycka. Han är dessutom snygg och spontan, det första han gör är att be oss, publiken, att ta undan alla stolar så att vi kan stå istället. Visst gör vi det. Det tog en stund innan själva konserten kom igång, vi hade gått om tid att fundera på om plysch-zipper verkligen var modernt igen…

Hur som helst startade spelningen lite segt efter en stund, de soundcheckade och jammade om stadshotellet i Kinna. Till och med det svängde. Starten tyckte jag var lite förvirrad, de stämde, stämde om, påpekade hur de ville ha ljudet, förklarade att de inte hade fattat att de skulle spela i ett bibliotek och därför var lite förvirrade och avslöjade att pianisten börjat spela med dem dagen innan. Förutom att Magnus (han man ser som Tingsek) fick dra igång tempot för honom några gånger klarade nykomlingen giget mycket bra.
För det svänger ju. Jag kunde inte stå still. Ingen kunde stå still. Min personliga favorit är Good Way of Life – som var grym. Trots att de tydligen inte hade spelat så mycket ihop var de tajta och det var en fröjd att se och höra dem. Publiken var grymt pepp och gungade och tjoade. Han ser ju som sagt helt okej ut med.

Jag hade tur och kände igen de flesta av hans låtar, men även de nya var riktigt bra. Jag brukar tycka att det är lite svårt att höra en ny låt på en konsert och inte ha någon uppfattning innan, men det här var inga problem, jag gungade lika mycket till dem. En låt som jag tänker på speciellt kom från hans nya platta, som släpps till hösten, och som hade ett assnyggt break mitt i där allt var tyst i typ två taktslag förutom att Magnus sjunger what? i micken. Shit vad bra.

Det första extra numret skall han köra själv på keyboarden, men efter att ha dissat den totalt (och hävdat att ingen skall behöva betala för hyran av den eftersom den är så fruktansvärt ostämd) så han kör istället på flygeln – soft. Sen kör de en önskelåt – bara sådär, för att sen köra ännu en ny låt. Guess what, den svänger med.

Inga kommentarer: